30. marraskuuta 2014

Terveisiä Ylläkseltä!

Viikonloppu vierähti mukavasti lumisessa Äkäslompolossa. Meillä kävi ukon kanssa melkoinen mäihä, kun torstai-aamuna Jounin Kaupan Sampo oli postannut kuvan facebookiin, että Somebussi on lähtenyt matkaan ja mukaan mahtuisi Oulusta muutama tyyppi. Minähän herätin ukon samantien hihkumalla: "Lähetäänkö kohta Ylläkselle?" En saanut vastausta. Kirjoitin sitten fb-kuvan alle puolivitsillä, että oltaisiin halukkaita hyppäämään kyytiin, jos vain mahtuu. En odottanut mitään vastausta, sillä muutama tyyppi oli kerennyt ennen mua kommentoimaan samaa asiaa. Tunteroinen siinä meni, niin Vuoden Someyllättäjä Sampo pisti mulle viestiä, että lähetäänkö me Ylläkselle. Vastasin hälle: "Ehottomasti". Somebussimatkaan kuului siis matkojen lisäksi yöpyminen hostellissa, mikä ei kuulosta yhtään hullummalta. Niin ja olihan siellä Ylläksen talvikauden avajaiset!

Pari tuntia oli aikaa pistää tavarat kasaan ja lähtä bussilla kohti Oulua. Siellä saatiin parisen tuntia odotella somebussia, mutta puoli kuuden aikoihin torstai-iltana oltiin jo matkalla kohti pohjoista. Porukka oli autossa melko hilpeinä - mitä lie ilojuomia olivat juoneet ;) Noin viiden tunnin istumisen jälkeen olitiin perillä 7 Fells hostellissa, jossa oli ihanan lämpöinen henkilökunta vastassa.  Ensimmäinen ilta jatkui joidenkin osalta saunomisella ja toisten nukkumaan menemisellä. Me kuuluttiin tähän jälkimäiseen.

Perjantai aamuna noustiin yhdeksän aikaan aamulla ylös ja pian oltiinki jo toppavaateissa kävelemässä kohti Äkäslompolon kylää. Mentiinkin ihan ensimmäisenä käymään Konijänkän kotieläinpihassa, missä oli mitä suloisempia elukoita. Sisätiloista löytyi muun muassa kanipoikue, maaoravia, kilpikonnia ja frettejä. Ulkona oli esimerkiksi uteliaita vuohia, ihanan pehmoinen maatiaiskani ja vapaana kulkevia possuja. Kyllä siellä olisi voinut olla ties kuinka kauan! :D

Täältä jatkoimme matkaa takaisin kylälle ja käytiin syömässä Eväskori nimisessä paikassa pizzaa. Sieltä olisi saanut tilata pizzaa, missä oli karhua ja villisikaa! Tyydyttiin kuitenkin vähän normaalimpeihin makuvalintoihin ;) Matkamme täysvatsaisina jatkui kylää kierrellen samalla  geokätköillen. Illalla jalat alkoi olemaan lähemmäs kymmenen kilometrin kävelyputken jälkeen melko kipeinä niin lähdettiin takaisin hostellille lepäileen.

Lauantaina hypättiin Skibussin kyytiin, joka vei meidät Ylläs-tunturin juurelle. Me ei kuitenkaan uskaltauduttu laskettelemaan vaan maisemaihailun jälkeen lähdettiin kävelemään takaisin alamäkeen Äkäslompolon kylälle päin. Matkalla pysähdyttiin Luontokeskus Kellokkaaseen, missä käytiin katsomassa taide- ja valkokuvanäyttelyt. Myös muutama tuliainen lähti sieltä mukaan. Matka alamäkeä myöten jatkui Jounin Kauppakeskukseen, missä saimme alkajaisiksi popsia ilmaiset makkarat poskiimme. Eihän siihen kauan mennyt, kun Big Brother -voittaja Andteki tuli pyörähtämään Kauppakeskuksessa. Ja toki me nähtiin itse Sampokin hänen seurassaan. Illan päälle kävimme syömässä Public House Selvä Pyyssä tosi hyvät hamppariateriat ja katsomassa alamäkipotkukelkkakisaa. Loppuilta taas kärvisteltiin entistä kipeempien jalkojemme kanssa hostellissa ja valmisteltiin seuraavan aamun lähtöä.

Paluumatkalla nähtiin upeita maisemia, jotka menomatkalla jäi pimeyden taakse. Mä oon joskus pienenä käynyt Äkäslompolossa/Ylläksellä, mutta se oli kesällä. Olihan ne talviset maisemat upeat, eikä ollut liian kylmä ulkoilla :) Kaiken kaikkiaan oli mukava reissu meidän puolesta. Kiitos Jounin Kauppa ja Sampo tästä mahdollisuudesta :)

8 kommenttia :

1. Oi mikä säkä teillä! Mäkin olen menossa lappiin ens huhtikuussa. Ollaan viikko Levillä, lähtö pääsiäisenä. En ole ikinä käynyt niin pohjoisessa, odotan innolla! Ainakin poroja ja huskyja on mentävä katsomaan, upeiden maisemien lisäksi tietysti :)

1. Mä olin ihan sekasin, tuon tiedon jälkeen kun sain tietää :D Olihan tuo n. 15000 muun ihmisen joukosta kiva päästä mukaan :)
      Oi, tulee varmasti aivan mahtava kokemus. Toivottavasti sattuu aurinkoisia kelejä! :) Itekin haluaisin joskus päästä käymään jollain huskysafarilla tms :)

2. Vai että te pääsitte sellaiseen reissuun, kiva kuulla, että oli kiva matka! :) Varmasti oli nättiä, itsellä reissu Lappiin edessä sitten maaliskuussa :)

1. Oli kyllä mukava piristys :)
      Keväällä lapissa on varmasti ihanaa <3

3. Mahtavaa heittäytymistä et tollasella aikataululla päätitte hypätä mukaan :) Voi mäkin haluan lappiin, kun täällä Oulun seudulla ei ota tuo talvi tullakseen! Oon aina sanonu etten halua asuan Oulua etelempänä kun siellä ei oo oikeaa talvea, mut viikonloppuna just tuumasin ukolle et kait sitä pitää muuttaa Kuusamoon tai Rovaniemelle et saa nauttia niistä oikeista talvista jatkossakin :P

1. Saisi kyllä sataa sellainen kevyt lumipeite. 10cm riittäisi vallan mainiosti koko talven ajaksi! Ja sitten ihan pikkupakkanen siihen kylkeen, niin kyllä tykkäisin :)

4. Vitsit, mäkin haluaisin lappiin ja vielä talvella ! En ikinä ole käynyt Kalajokea pohjoisemmassa joten olis kokemuksen arvoinen. Täällä Porissa kun tuo talvi on aika hatara käsite. :D Ihana tartu hetkeen retki oli teillä ! :)

1. Ukko on huono lähtemään tämmösiin extemporee juttuihin, mutta tämä tais olla sen verran isompi juttu että lähti mukaan! :D
      Tuntuu hassulta, että et ole käynyt Kalajokea kauempana, kun itse asuu hiukan sen yläpuolella :) Enemmän mä olen käynyt lapissa kuin etelä-suomessa, jossa vierailukerrat voidaan laskea yhdellä kädellä :D